۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
کد خبر: ۵۶۷۲۲۷
آیت الله مکارم شیرازی:

قضات برای حل مشکلات پرونده ها تحقیق کنند | امیرمؤمنان در تمام ادوار اسلام پناهگاه مسلمین بود

حضرت آ‌یت الله مکارم گفت: برخی از قضات هستند که تا دعوایی می شود می گویند قرعه بزنیم یا این که منکر قسم یاد کند اما حضرت علی(ع) می فرماید قضات باید برای حل مشکلات کوشش کنند نه این که سریع به قرعه و قسم روی بیاورند.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید دوشنبه شب در نوزدهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به سختی های دوران زندگانی امیرمؤمنان علی(ع) گفت: بدن مبارک حضرت تنها در جنگ احد 90 زخم برداشت که پیامبر اکرم دستور دادند طبیب ها این زخم ها را بخیه کنند و ببندند که این افراد به پیامبر عرض کردند نمی توان این زخم ها را پیوند زد.

وی افزود: امیرمؤمنان در میدان جهاد حضوری فعال داشتند، طوفان در زندگانی امیرمؤمنان در دوران پیامبر فوق العاده زیاد بود، بعد از دوران پیامبر و در زمان خلفا نیز پر از طوفان بود چون مسائل مستحدثه فراوانی پیش می آمد که در زمان پیامبر واقع نشده بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: وقتی این سؤالات از خلفا پرسیده می شدند آن ها می ماندند و دنبال حضرت علی(ع) می فرستادند تا مشکل را حل کنند، شبهات و مسائل مستحدثه ای بود که جز امیرمؤمنان کسی نمی توانست پاسخ دهد.

وی ادامه داد: این جمله که خلیفه دوم می گوید "خداوند مرا زنده نگذار زمانی که مشکل پیش آید و ابوالحسن علی بن ابی طالب(ع) برای گشودن آن مشکل نباشد" در کتاب های شیعه و برادران اهل سنت وجود دارد و یک واقعیت است چرا که آبروی خلفا و اسلام می رفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: در زمان خلیفه دوم، 2 زن در جایی وضع حمل کردند که فرزندان دختر و پسر بودند، این 2 زن بر سر داشتن فرزند پسر دعوا کردند چون داشتن دختر از نظر آن ها عیب بود، در حالی که دختر در اسلام ناودان رحمت الهی است که در خانه ها گشوده می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: خلیفه دوم جمعی از صحابه را جمع کرد و گفت این مسأله در زمان پیامبر رخ نداده که ما جواب آن را بدانیم از این رو باید برای حل مشکل نزد علی بن ابی طالب(ع) برویم، حضرت در باغی مشغول آبیاری درختان بودند که افراد برای حل مشکل آمدند و گفتند که مسأله پیچیده ای به وجود آمده اما حضرت فرمود حل مشکل بسیار آسان است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان برای حل مشکل فرمودند که وزن شیر هر کدام از زنان سنگین تر بود او مادر فرزند پسر است چرا که ساختمان پسر خشن تر بوده و غذای او باید غذایی غلیظ باشد و چون ساختمان دختر لطیف تر است باید غذای او لطیف تر بوده و وزن آن کم باشد، در اینجا خلیفه دوم گفت مشکلی که پیش می آید و علی بن ابی طالب حضور نداشته باشد که مشکل را حل کند ما هم نباشیم چون آبروی خلفا و اسلام می رود.

وی با اشاره به پیام داستان مذکور برای قضات اضافه کرد: برخی از قضات هستند که تا دعوایی می شود می گویند قرعه بزنیم یا این که منکر قسم یاد کند اما حضرت علی(ع) می فرماید قضات باید برای حل مشکلات کوشش کنند نه این که سریع به قرعه و قسم روی بیاورند بلکه باید تحقیق شود؛ بسیاری از اوقات می بینم که می شد مشکل را حل کرد اما برخی از قضات توجه ندارند و برخی زحمت تحقیق را به خود نمی دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به داستان دیگری که شخصی به واسطه حمل بر صحت امیرمؤمنان از بند مأموران خلیفه دوم آزاد شد، گفت: پیام این رفتار امیرمؤمنان این است که اگر کسی حرفی می زند تا می شود باید حمل بر صحبت کرد، اگر راهی برای صحت وجود دارد باید پیدا کرده و بر آن حمل کنیم.

وی افزود: امیرمؤمنان علی(ع) پناهگاه مسلمین در ایام خلفا بود که اگر نبود آبروی خلفا و اسلام می رفت، باید از برنامه زندگی حضرت الهام بگیریم./1323/

ارسال نظرات